Bekendheid & groepsdruk
Natuurlijk is het marketing in social media ook gericht op het promoten van de verkoop en kortingen of acties die eventueel lopend zijn binnen uw bedrijf. Het verspreiden van informatie over uw bedrijf en/of de producten/diensten die u verkoopt kan heel gemakkelijk en is direct te zien voor iedereen die er behoefte aan heeft.
Het is dus ook gemakkelijk om uw bedrijfsnaam te showen en duidelijk neer te zetten. Daarmee krijgt u meer bekendheid, zullen meer mensen naar uw pagina komen en dus komen er ook meer potentiele klanten bij u terecht.
Op dezelfde wijze kan het niet hebben van een account in de social media schadelijk zijn voor uw bedrijf. Natuurlijk is dit niet noodzakelijk, niet ieder bedrijf heeft al zijn klanten online, maar het grootste deel van de bedrijven heeft dit wel. Op een gegeven moment moeten bedrijven toch eens aandacht gaan geven aan social media, puur en alleen al omdat al hun concurrentie het ook doet.
De social media worden steeds meer een ingang naar uw bedrijf, zij zijn immers gemakkelijker te bereiken dan de voordeur van een gebouw. Sommigen zien in de toekomst zoekresultaten die zo veel verpersoonlijkt zijn dat met wie u vrienden bent invloed zou hebben op die zoekresultaten. Wanneer u die mogelijkheid overweegt zou SEO (zoekmachineoptimalisatie) niet langer zonder de social media kunnen functioneren.
Processen
Als laatste mogelijke functie van de social media die ik hier bespreek is er de mogelijkheid dat het verschillende processen binnen uw vergemakkelijkt. De processen die nodig zijn om problemen op te lossen of om andere processen te regelen, worden sneller en effectiever door de meer directe manier van communiceren die de platforms (verschillende social media websites) bieden.
Daarnaast kan social media ook een geweldig stuk gereedschap zijn om het gat tussen verschillende afdelingen in een bedrijf te overbruggen. Zogenaamde ‘joint community pages’ kunnen bijvoorbeeld de ICT-afdeling van een bedrijf in contact brengen met de meer bouwkundige afdeling terwijl ze aan nieuwe producten werken. Vaak zorgt dit voor een nauwere samenwerking en minder misverstanden.
Een vergelijkbare situatie die voordelen meebrengt voor beide partijen zijn pagina’s waar researchafdelingen van een bedrijf bevindingen en ideeën kunnen uitwisselen met academische instituten. Meer kennis en meer samenwerking: betere en snellere resultaten.