Voor- en nadelen
Grote voordelen van GA zijn natuurlijk dat het gratis is, maar verder ook dat het meerdere website tegelijk kan monitoren. Het is gemakkelijk te gebruiken en kan ook zien hoeveel mensen op mobiele apparaten de website bezoeken. Daarnaast kan het een waarschuwing geven wanneer er significante veranderingen optreden in de analytische patronen binnen de website en activiteit in de sociale netwerken in de gaten houden. In de huidige sociale-netwerk revolutie is dat heel fijn.
Jammer is het echter dat mensen die javascript hebben uitgezet in hun browser, of die cookies weigeren/verwijderen niet accuraat worden meegerekend in het aantal bezoekers. Sommige privacy netwerken als bijvoorbeeld Tor kunnen de geografische locatie van bezoekers vervalsen en de software is niet in staat om internetrobots te herkennen. Een van de grootste nadelen waar het GA betreft vind men dat het niet real-time is. Het kan uren duren voordat nieuwe data verschijnt, het real-time dashboard staat volledig los van de andere Analytics gegevens.
Gelukkig zijn deze ‘gaten’, die geslagen worden in de goede data, miniem en blijft Analytics een heel handig stukje gereedschap bij het beheren van een website.