Vaak creëren deze duplicaten van de webpagina’s. Dat kan een probleem vormen aangezien zoekmachines op zoek zijn naar volledig origineel content.
Als volgende is er de kans dat een slechte link-structuur binnen de website ervoor zorgt dat een zoekmachine niet de hele website kan bereiken. Crawlers kunnen wel bij de content, maar zien er zo weinig van dat het als ‘onbelangrijk’ kan worden bestempeld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
In conclusie moet een website nog oppassen voor de specifieke stukjes code die Crawlers beïnvloeden en hen kunnen vertellen bepaalde pagina’s te negeren. Wanneer dat verkeerd gedaan wordt kan het een zoekmachine volledig van de website blokkeren.
Natuurlijk zijn voor al deze problemen oplossingen te vinden, maar er moet wel eerst naar gezocht worden. De meeste van deze problemen ontstaan per ongeluk, het kan dus zeker geen kwaad om ten minste één keer SEO te gebruiken.
Als laatste is er het ‘de boom valt in een bos’-principe. Het refereert naar het feit dat wanneer niemand in de buurt is om het geluid van de vallende boom te horen, het voor hetzelfde geld niet gebeurd is. Dit vertaalt bijzonder goed naar zoekmachines en content op het internet. Wanneer niemand naar uw content linkt, kan een zoekmachine ervoor kiezen de website te negeren.
De zoekmachines zelf hebben geen gevoel voor kwaliteit en geen manieren om geweldig content op het web te ontdekken. Alleen mensen hebben die mogelijkheid. De mogelijkheid om te ontdekken, reageren en kritiseren. Daarom kan geweldig content niet alleen gecreëerd worden en dan succesvol zijn, het moet ook gedeeld worden. Zoekmachines zijn er goed in om een hoge kwaliteit in content te promoten op websites die al populair zijn geworden, maar ze kunnen die populariteit niet genereren. Daarvoor zijn talentvolle internetmarketers nodig.