SEO, Spreek de taal van Google

Iedereen die bekend is met het internet, is bekend met de grote zoekmachines. Deze websites die door middel van ingetypte sleutelwoorden websites linken aan de gebruiker zijn als het ware de gidsen voor iedereen die zich op het web waagt.  Hieronder valt natuurlijk de machtige Google, maar ook websites als Bing en Yahoo! horen in deze categorie.
Uit verschillende onderzoeken is al gebleken dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste een of twee pagina’s zoekresultaten. Dat vertaalt naar de eerste 10-20 websites die binnenkomen, dat zijn de websites die de meeste bezoekers aantrekken. De slag om de klant wordt steeds meer naar het internet verplaats, en aangezien de zoekmachines beslissen welke websites getoond worden…Worden ook zij belangrijker. Wanneer zij uw website niet begrijpen, heeft u een probleem.

Het systeem

Die top 10 websites die er bij Google uit komen rollen wanneer iemand een sleutelwoord invult, daar wil iedereen graag in staan. Ook die vele nieuwe websites die elke dag voor het eerst de lucht in gaan. Maar wie krijgt nou uiteindelijk een van die felbegeerde plekjes? Wie krijgt het voor elkaar daar te komen en te blijven?
Misschien is het nog belangrijker om te vragen.. Hoe wordt daarover besloten?

Alle grote zoekmachines gebruiken dezelfde methoden om uit te vogelen welke websites ze willen laten zien. Geautomatiseerde programma’s die ‘bots’  of ‘crawlers’ genoemd worden, volgen links door het web en ‘kruipen’ zo door websites heen. Vandaar de naam ‘crawlers’. Zij scannen websites om te zien waar deze over gaan en of de aangeboden informatie klopt met wat die websites adverteren. Op die manier worden stukjes van de content op een website opgeslagen in enorme databases, zodat mensen die zoeken zo snel mogelijk naar de juiste websites geholpen kunnen worden.
Er liggen hier wel een aantal problemen op de loer. De crawlers, hoe slim gemaakt ook, kunnen niet overal doorheen of omheen. Ineffectieve code kan ervoor zorgen dat de crawlers niet de hele website kunnen zien, en daarmee een lagere indruk hebben van de website. Dat soort kleine dingen kunnen de ranking op Google en andere zoekmachines al flink beïnvloeden.

Naast de crawlers kunnen websites ook in die database terecht komen doordat mensen hen met de hand invoeren of doordat mensen betalen om gezien te worden. Maar over het algemeen hangt alles af van de bots die een zoekmachine stuurt en de relevantie die zij zien in een website.

SEO maakt de vertaalslag

Gelukkig zijn er manieren om een website toegankelijker te maken voor bijvoorbeeld crawlers, dat is het punt waar SEO om de hoek komt kijken. SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie. Het is eigenlijk precies wat het zegt te zijn: een proces om uw website te optimaliseren voor de online zoekmachines. Het doel van SEO is om de zichtbaarheid en blootstelling van een website in organische zoekresultaten te verbeteren. Met organische zoekresultaten worden de ‘onbetaalde’ zoekresultaten bedoelt die worden getoond op basis van de zoekwoorden die een gebruiker van bijvoorbeeld Google intypt.

Een belangrijk aspect van SEO is dat het erop uit is een website gemakkelijker te maken voor niet alleen de robots van zoekmachines, maar ook voor gebruikers. Want hoewel de nadruk lijkt te liggen op het verbeteren van je score op Google, is een gemakkelijk te navigeren website ook handig voor alle andere bezoekers en zal dus de kwaliteit van uw website verbeteren. Dat op zichzelf heeft al een positief effect op uw ranking.
Het vervelende van crawlers en andere bots is dat zij nog steeds niet een website op dezelfde manier kunnen bekijken als een mens zou doen.  SEO helpt deze programma’s dus om erachter te komen waar een pagina over gaat. Je zou kunnen zeggen dat SEO ervoor zorgt dat een website gestructureerd is op een manier die zoekmachines begrijpen. De mogelijke barrières die in de weg van crawlers kunnen staan worden zo goed mogelijk opgeheven zodat de zoekmachines ongehinderd een goed beeld van uw site kunnen krijgen.

Dit betekent ook dat SEO een proces is, en niet per sé een techniek alleen. Het internet, inclusief de zoekmachines,  is in constante verandering en daarom houdt goede SEO
nooit op. Het is iets dat steeds opnieuw uitgevoerd moet worden om rekening te houden met nieuwe websites en nieuwe technieken die zoekmachines gebruiken om uit te rekenen welke websites op die eerste pagina komen.
Om uw positie op de eerste pagina vast te houden moet uw website dus steeds in de gaten gehouden worden en de content regelmatig vernieuwd. Het volledige SEO proces kost veel tijd en energie. Tijd en energie die u waarschijnlijk liever in andere zaken zou stoppen, vooral omdat het steeds terugkomt.

Kan ik niet zonder?

Het overgrote deel van het internetverkeer gaat via de grote commerciële zoekmachines, Google, Bing en Yahoo! dus. Zij zijn de primaire methode voor internetgebruikers om te navigeren, of je website nou informatie, producten, diensten of iets anders aanbied. De ervaring leert dat verkeer vanaf zoekmachines een zeer beslissende rol speelt in het succes van een website, en de woorden die gebruikers in het zoekvak typen hebben dus een buitengewoon hoge waarde.  Gerichte bezoekers kunnen een website publiciteit, inkomsten en blootstelling bieden zoals geen enkel ander kanaal van marketing dat kan. Daardoor kan investeren in SEO veel meer waar voor geld en tijd leveren dan de meeste andere manieren van marketing.

Daar komt bij dat bij het bouwen van een website ‘verkeerde’ beslissingen de belangrijkste content van je website kunnen begraven. Goede SEO maakt alles duidelijk en gemakkelijker te lezen voor crawlers. Het gaat dus om toegankelijkheid. Technische blokkades  worden geanalyseerd en er worden oplossingen gezocht voor dingen als flashfiles, audio- of plug-in files, foto’s, filmpjes, etc. Deze hebben namelijk content die altijd in code is af te lezen. Een programma of robot zal immers moeite hebben om een filmpje over een hond in een park te indexeren zonder dat deze een beschrijving heeft die verduidelijkt wat er aan de hand is.
Ook zijn de bots van zoekmachines niet zo goed in het voltooien van online formulieren zoals een login. Informatie en content die achter zo’n login zit kan daardoor ook verborgen blijven voor de zoekmachines.  En dan zijn er nog de typische problemen voor websites die een CMS gebruiken.

Vaak creëren deze duplicaten van de webpagina’s. Dat kan een probleem vormen aangezien zoekmachines op zoek zijn naar volledig origineel content.
Als volgende is er de kans dat een slechte link-structuur binnen de website ervoor zorgt dat een zoekmachine niet de hele website kan bereiken. Crawlers kunnen wel bij de content, maar zien er zo weinig van dat het als ‘onbelangrijk’ kan worden bestempeld, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
In conclusie moet een website nog oppassen voor de specifieke stukjes code die Crawlers beïnvloeden en hen kunnen vertellen bepaalde pagina’s te negeren. Wanneer dat verkeerd gedaan wordt kan het een zoekmachine volledig van de website blokkeren.
Natuurlijk zijn voor al deze problemen oplossingen te vinden, maar er moet wel eerst naar gezocht worden. De meeste van deze problemen ontstaan per ongeluk, het kan dus zeker geen kwaad om ten minste één keer SEO te gebruiken.

Als laatste is er het ‘de boom valt in een bos’-principe. Het refereert naar het feit dat wanneer niemand in de buurt is om het geluid van de vallende boom te horen, het voor hetzelfde geld niet gebeurd is. Dit vertaalt bijzonder goed naar zoekmachines en content op het internet. Wanneer niemand naar uw content linkt, kan een zoekmachine ervoor kiezen de website te negeren.
De zoekmachines zelf hebben geen gevoel voor kwaliteit en geen manieren om geweldig content op het web te ontdekken. Alleen mensen hebben die mogelijkheid. De mogelijkheid om te ontdekken, reageren en kritiseren. Daarom kan geweldig content niet alleen gecreëerd worden en dan succesvol zijn, het moet ook gedeeld worden. Zoekmachines zijn er goed in om een hoge kwaliteit in content te promoten op websites die al populair zijn geworden, maar ze kunnen die populariteit niet genereren. Daarvoor zijn talentvolle internetmarketers nodig.

White hat/Black hat

Witte hoed en zwarte hoed, dat is het onderscheid dat gemaakt wordt tussen de twee belangrijkste takken van de SEO. Ze kunnen vergeleken worden met legaal en illegaal, de ene is aanbevolen en goedgekeurd, de andere eigenlijk niet toegestaan. Ik zal even snel meer toelichten over iedere kant van de SEO.

White hat is de aanbevolen en goedgekeurde vorm van SEO die ook wij hanteren. Het focust op goed design, goede gebruikerservaring en

een logische opbouw. Deze vormvan SEO is een langetermijninvestering met langtermijnresultaten.
Wanneer SEO zich aan de richtlijnen van de zoekmachines houdt, wordt het gezien als ‘ white hat’ SEO. Het draait natuurlijk niet alleen om het volgen van die richtlijnen, maar meer over ervan verzekerd zijn dat de content die een zoekmachine indexeert en ten toon stelt dezelfde content is die ook de gebruiker te zien krijgt.
Er wordt gebruik gemaakt van sleutelwoorden en de analyse daarvan. Ook backlinking (wanneer iemand op een

andere site naar die van jou linkt) en de populariteit van die links spelen mee bij de analyse die white hat SEO gebruikt om vervolgens op in te spelen. Het is de ethische en verantwoorde kant, waarin content wordt geschreven voor menselijke gebruikers en georganiseerd op een manier die de crawlers snappen.

Black hat is iets heel anders. Het is een meer agressieve manier van SEO die vaak spam gebruikt en dus ook afgeraden en afgekeurd wordt door de zoekmachines. Deze websites komen op oneerlijke manieren aan hun ranking en zijn van het soort dat verwacht op den duur verbannen te worden. Onzichtbare teksten zijn een voorbeeld van een techniek die ‘black hat’ gebruikt, of een website die verschil maakt tussen wanneer een mens of een zoekmachine het bezoekt.
Er wordt enkel gefocust op een hogere ranking, niet op de doelgroep of het publiek. Er worden irrelevante sleutelwoorden gebruikt, te veel sleutelwoorden en pagina’s die ‘ doorway pages’  genoemd worden. Hierbij wordt een gebruiker doorverwezen naar een eigenlijke website vanaf een ‘neppe’  pagina die irrelevante dingen adverteert. Sommige mensen verwisselen ook de hele website op het moment dat hij al in de zoekmachine-lijsten staat.
Al deze methoden worden bestraft door de zoekmachines, meestal door de website een lagere rang te geven of volledig uit de resultaten te verbannen. Geen goede lange-termijn investering dus.

De essentie

In de kern houdt SEO dus in dat een website geoptimaliseerd wordt voor zoekmachines. De website wordt geanalyseerd, technische blokkades verholpen en de structuur beter opgebouwd zodat een crawler er gemakkelijk doorheen kan.  Maar goede SEO zorgt er nog steeds voor dat een website op de eerste plaats goed en logisch gebouwd is voor gebruikers en correcte content laat zien.

Wanneer een bezoeker iets intikt in een zoekmachine en op uw website terecht komt. Zullen ze dan tevreden zijn? Dat is de grote vraag voor SEO, en het proces is pas geslaagd wanneer het antwoord op die vraag ‘ ja’  is. Want ook de eerste functie van een zoekmachine is het leveren van relevante resultaten.

Wij van Eclipse Design zijn gespecialiseerd in SEO en staan u graag te woord. Voor meer informatie, klik hier.

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×