Flat Design: Trend binnen Trend

Nee, we hebben het niet over flatgebouwen. De stijl die men ‘Flat Design’ (FD) noemt, heeft de afgelopen paar jaar steeds meer aandacht naar zich toe getrokken als ‘huisstijl’ van enkele grote bedrijven. Of de toekomst van deze specifieke trend zo zeker is weten we echter nog niet zo goed.

In den beginne

Het laten vallen van designelementen als schaduwen en gradiënten is in sommige gevallen een heel goed idee. Dit kan bijvoorbeeld een meer ge-update look aan dingen geven. Apple ging echter nog een stapje verder en liet zo veel mogelijk designelementen achterwege. Zo staat Apple aan de wieg van de herboren trend, want natuurlijk is Apple op zich al heel lang een trendsetter: Wat Apple doet lijkt binnen de kortste keren de rest van

de wereld ook te doen.
Dit Flat design is gebaseerd op simpliciteit. Het is een stijl zonder schaduwen of 3D elementen die volledig draait om het volle 2D scherm. Flatdesign wordt gekarakteriseerd door felle, gesatureerde kleuren, sterke lijnen, minimalisme, geen schaduwen of gradiënten en een creatief gebruik van typografie. Hoewel Apple misschien de trend heeft teruggebracht… Zijn de drastische verandering van het design van Windows, met zijn ‘metro’-scherm van Windows 8, een van de primaire invloeden op de groeiende populariteit. En hoe kan het ook anders.

Waarom wel?

Stijlen zijn altijd gebonden aan tijd en thema. Een van de grootste voordelen van Flat Design is namelijk dat het zo trendy is.  Als gevolg daarvan krijgen projecten die (goed) gebruik maken van deze stijl vaak erg veel erkenning op verschillende blogs.
Ook is het een erg effectief en simpel mobiel design. Met zijn grote, brutale knoppen is Flat Design gemakkelijk te gebruiken en aan te navigeren op mobiele apparaten. Je hoeft niet meer in te zoomen om links te vinden of gefrustreerd te raken over lastig aan te klikken knopjes, daar rekent de stijl hard mee af.

De felle, brutale kleuren die zo vaak terugkomen binnen het flat design geven een heel typerende sfeer aan een website. Alle tonen zijn warm en verwelkomend, zelfs de donkerdere tinten. Ze boeien een gebruiker gemakkelijk en voelen positief aan. Men wordt er blij van en al die positieve associaties worden gekoppeld aan de website en de ervaring. Niemand heeft immers ooit een regenboog gezien en deze droevig genoemd.

De ware natuur van Flat Design is scherp en strak (dit is een van de dingen die het zo aantrekkelijk maakt). Het is gemakkelijk op het oog met visuals die zo fel en schoon zijn. Er wordt veel gebruik gemaakt van hoog contrast (tussen verschillende kleuren, typografie en algemene brutaliteiten), waardoor lijnen gemakkelijk te volgen blijven. Knoppen laten veelal fundamentele

geometrische vormen zien die hier en daar wat afronding hebben. Vormen die het menselijk oog prettig vind om naar te kijken en die natuurlijk overkomen. Websites worden gewoon één groot feest voor het oog en dat blijft hangen.
Verder zorgt Flat Design voor een focus op goede typografie. Zonder de verder decoratie waar andere stijlen veel van hebben, is de typografie erg opgebloeid. Van decoratieve fonts tot simpele sans-serifs. Goede typografie is een sleutelonderdeel bij een goede formule voor Flat Design.
Tot slot is Flat Design een stijl die vervelingsdecoratie ontmoedigt. Sommige ontwerpers kunnen uit verveling of frustratie overbodige dingen toevoegen, maar bij FD is dit nagenoeg onmogelijk. Wanneer dat zou gebeuren is het design niet meer flat. De ontwerpers moeten dus ‘eerlijk’  blijven in hun ontwerpen.

En waarom niet?

Een van de grootste voordelen, is echter ook meteen een van de grootste nadelen en bronnen van onzekerheid in de Webdesign-wereld. Flat

Design is trendy en men weet nooit hoe lang een trend in leven blijft. Zelfs nu is er al weer beweging richting het bijna-flat design. Een variatie op FD waarin gebruik wordt gemaakt van lange, simplistische schaduwen of gradiënten. Als resultaat is Flat Design heel interessant wanneer een website regelmatig vernieuwd wordt. Een stabielere website heeft misschien meer baat bij iets dat minder afhankelijk is van de grillen, die een trend met zich meebrengt. Niet alleen dat, maar net zoals FD goede typografie accentueert, zet het ook slechte typografie in de spotlight waardoor het nog erger overkomt.
Dan zijn er nog de praktische zorgen . Hoewel Flat design een hoop voordelen met zich meebrengt voor gebruikers, valt het soms ook flink tegen als het gaat om gebruikerservaringen. Niet alle gebruikers zijn comfortabel met de stijl en weten niet goed waar te klikken of tappen. Verder zorgt de kleurrijke trend ervoor dat mensen niet altijd weten wat überhaupt aanklikbaar is.
Verder zijn kleurenpaletten binnen Flat Design heel erg lastig samen te stellen. Hoe meer kleuren, hoe moeilijker ze met elkaar te matchen zijn. Het creëren van een harmonieus kleurenpalet is al een

uitdaging op zich. Het wordt alleen maar lastiger wanneer er vier of vijf kleuren worden toegevoegd, en de karakteristieke felle kleuren van Flat Design maken het er al helemaal niet gemakkelijker op.
Bovendien kan de stijl als ‘te simpel’ overkomen voor sommige websites, onderwerpen of thema’s. Ingewikkelde visuele boodschappen kunnen moeilijk zijn om goed over te brengen en bij Flat design raakt soms de visuele hiërarchie in de knoop. Wat is het belangrijkste element op de pagina? Hoe leg je daar visueel de nadruk op? Niet alle decoratie is slecht en met de strike richtlijnen van deze simplistische stijl wordt de creatieve vrijheid enorm beperkt. Het gevaar dat daarin schuilt is dat websites snel op elkaar gaan lijken en het lastiger wordt je te onderscheiden van anderen.

Nieuwe Letters

Typografie is via Flat Design op een eigen platform geklommen en daar kom ik dus even snel op terug. Goed of slecht: Flat design schijnt er een licht op. Het is echt een trend van 2014, die de functie op zich neemt leesvermoeidheid tegen te gaan. Deze trend wordt ook wel non-boring (niet-saaie) typografie genoemd en wanneer het goed wordt gebruikt, accentueert het de stijl en het ontwerp van een pagina. Ontwerpers zijn niet langer tevreden met alleen maar Times New Roman, men heeft nieuwe manieren nodig om iets er goed uit te laten zien. (Non boring) Typografie is daarbij een enorme hulp.

Fonts met persoonlijkheid

Het mooie aan deze vernieuwende golf binnen de typografie is dat de fonts die op deze manier ontstaan ook echt alleen kunnen staan.

ijn niet zomaar een standaard sans-serif font. De nieuwe fonts maken statements en blijven uniek. Op die manier vullen ze een gemis dat mensen af en toe ervaren wanneer er gekeken wordt naar een genormaliseerd, simpel font. Ontwerpers kunnen een beetje mix-and-match spelen met huidige fonts, waarin verschillende stijlen gemixt worden tot een nieuwe stijl, en dus een nieuw font.
Wanneer het over stijlen binnen de non-boring typografie gaat, zijn de grote fonts het meeste up-in-your-face. Ze zijn zoals ze zijn en blijven vaak gebruik maken van al bekende
fonts, er wordt weinig aan veranderd, maar door hun grootte brengen ze een duidelijke boodschap over. Patronen en schaduwen maken het font leuker en meer synchroon met de rest van een website, maar nog steeds trekken ze de aandacht.

Ook handgeschreven fonts krijgen meer een eigen plek in de trend. Deze hebben meer persoonlijkheid dan de traditionele technische fonts. Als gevolg zijn vooral sociale netwerken erg op dit type fonts gesteld.

Een interessant aspect van de non-boring typografie is dat de fonts dieper ingaan op de menselijke psyche. Er komt veel theorie bij kijken. Welk effect hebben fonts op  iemands stemming? Wat is de psychologische invloed van lettervormen en stijlen in tekst? Men verwacht dan ook dat meer fonts, meer typefaces en andere typografie-gerelateerde trends zullen opstaan in de nabije toekomst. Hoe meer fonts, hoe groter de kans op een onderscheidend en uniek ontwerp.
Ook voor de mobiele applicaties en websites blijft de non-boring typografie in populariteit toenemen. Momenteel draait het daar om minder opeen gepropte tekst en meer spannende fonts. Met de komst van Responsive Webdesign is responsive typografie, weliswaar meer standaard waar het fonts betreft, nog steeds een mooie ontwikkeling. Vooral voor de mobiele gebruikers. Sommige apps hebben de mogelijkheid grootte van fonts zelf aan te passen, maar responsive typografie zorgt er vooral voor dat teksten beter leesbaar worden op een mobiel apparaat. Er is immers een kleiner scherm en een andere indeling, evenals een andere manier van lezen. Daar zijn nieuwe technieken voor nodig.

De non-boring typografie vindt zijn oorsprong, of in elk geval zijn kickstart naar populariteit, in het Flat design. Daar maken we dan ook de terugkoppeling. Flat design maakt gretig gebruik van de unieke fonts en zet hen in een spotlight door het platte, strakke uiterlijk. Men moet er wel voorzichtig mee zijn, aangezien de stijl erg specifieke dingen zoekt, zoals eerder in deze blog aangekaart.

Uiteindelijk…

Is FD is een dubbelsnijdend mes. Voor sommige websites, bedrijven en projecten is het perfect, mits het goed wordt uitgevoerd. Die uitvoering blijkt echter lastig kloppend te krijgen. En deze trend is ook nog eens vrij instabiel zonder echte zekerheid in de toekomst. Maak er dus voorzichtig gebruik van. Kleurrijke simpliciteit kan van een goed getimede visuele hoogstand naar een slecht georganiseerde en chaotische bedoeling gaan met maar een paar kleine aanpassingen. Een prachtig resultaat en een kleurige nachtmerrie liggen gevaarlijk dicht bij elkaar. Het goede wordt nog beter, het slechte nog slechter. Alles hangt af van context en hoe met de kracht van kleuren om te gaan en niet iedereen weet hoe dat moet.

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×