Op Tumblr hebben mensen zelf in de hand wat ze te zien krijgen op de website, ze ‘liken’ of rebloggen content die hen aanspreekt en volgen de blogs die ze het leukst vinden. Alles wordt ‘ getagd’ met sleutelwoorden en wanneer iemand iets reblogt kunnen ze zelf tags en commentaar toevoegen aan de post.
Pagina’s van een groot merk zijn in feite niets anders dan pagina’s van een normale gebruiker. Geen extra rechten of andere layout. Gewoon, net als de rest. De content moet vertellen wie u bent.
Momenteel is Tumblr vooral groot in de Verenigde Staten en enkele andere landen als Portugal, Brazilië en Canada, maar ook in Nederland groeit het gestaag. Veel bedrijven negeren of ontwijken de website omdat ze niet goed weten wat te doen met de vage doelstelling en de intense fanbases.
Sommige van die bedrijven hebben groot gelijk, Tumblr is niet voor alle zakelijke instellingen. Doe dus goede research voordat u er eventueel aan begint. Op dit moment zullen vooral grotere bedrijven, die ook internationaal belangen hebben, beter hun interesse op Tumblr richten. Vooral met de snelle groei.
Toch zijn er, naast bedrijven met een grote fanbase, ook andere bedrijven die succesvol een Tumblr-campagne opzetten. Denny’s, bijvoorbeeld, is een klassieke Amerikaanse restaurantketen. Zij hebben hun Tumblr-fans niet gekregen om wat voor een bedrijf ze zijn, want daar gaat het niet om op Tumblr. Daar gaat het allemaal om mensen betrekken bij jouw zaken, een bepaalde toon en vertrouwdheid opbouwen met het platform en zijn gebruikers. Deze restaurantketen volgt mensen en beantwoord hen, het maakt gebruik van recente onderwerpen en reblogt ook fan-posts. Degene die het Tumblr-account runnen lijken gewoon lol te hebben, en dat is misschien wel de sleutel.
Het is dus zeker mogelijk om als kleiner bedrijf succesvol te zijn in het micro-blogging zoals Tumblr het doet.