Zijn Tumblr en Pinterest de moeite waard?

Welkom!

Social media, u kunt er niet meer omheen. Ze zijn overal, op websites en op evenementen, zelfs in musea. En de grootste namen in de social media binnen Nederland zijn natuurlijk Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+.

Maar zij zijn niet de enigen. Het gebied van de social media is iets dat constant onderhevig is aan veranderingen, zoals alles op het internet. Steeds komen er nieuwe platforms bij, sommige daarvan weten overeind te blijven en groeien door.

Twee namen die in het buitenland al een echt bestaansrecht hebben verdient, maar in Nederland nog maar net aan hun opmars zijn begonnen, zijn Tumblr en Pinterest. Zij worden soms al wel de ‘hipste’ consumenten-netwerken genoemd, vooral omdat zij beide vooral visueel zijn ingesteld. Bijna een nieuw soort social media, dus, het gaat er niet om mensen leren kennen, maar om dingen te delen.

Pinterest kan vergeleken worden met een prikbord. Er zijn duizenden plaatjes die op de site de ronde doen, en wanneer u er een vind die uw interesse wekt, kunt u die ‘vastpinnen’  op uw persoonlijke ‘prikbord’.
Tumblr is een micro-blogging platform en daarmee heeft het meer diversiteit dan Pinterest. Tekst-berichtjes, quotes, videos, plaatjes, foto’s en .gifs zijn allemaal mogelijk, evenals persoonlijke interactie met andere leden van de website.

Tumblr

Tumblr als website is een netwerk van miniblogs, mensen zetten origineel content op de website of ‘rebloggen’ van anderen. Veel blogs bestaan enkel uit reblogs, en dat is volledig acceptabel  hier.
Het is een informele en artistieke website die flexibeler met content omgaat dan de meesten. Juist die flexibiliteit geeft fans iets unieks om

mee te en met anderen hun passies te delen, dat en het slimme systeem van tags en de verschillende mogelijkheden als het om het publiceren van typen informatie gaat. Fans van elke denkbare serie, film, game, merk etc. zijn er te vinden.
In vergelijking met Pinterest heeft Tumblr een rijkere content en meer interactie tussen verschillende leden, alles draait om creativiteit en mensen betrekken bij wat jij maakt of leuk vind.

Op Tumblr hebben mensen zelf in de hand wat ze te zien krijgen op de website, ze ‘liken’ of rebloggen content die hen aanspreekt en volgen de blogs die ze het leukst vinden. Alles wordt ‘ getagd’ met sleutelwoorden en wanneer iemand iets reblogt kunnen ze zelf tags en commentaar toevoegen aan de post.
Pagina’s van een groot merk zijn in feite niets anders dan pagina’s van een normale gebruiker. Geen extra rechten of andere layout. Gewoon, net als de rest. De content moet vertellen wie u bent.

Momenteel is Tumblr vooral groot in de Verenigde Staten en enkele andere landen als Portugal, Brazilië en Canada, maar ook in Nederland groeit het gestaag. Veel bedrijven negeren of ontwijken de website omdat ze niet goed weten wat te doen met de vage doelstelling en de intense fanbases.
Sommige van die bedrijven hebben groot gelijk, Tumblr is niet voor alle zakelijke instellingen. Doe dus goede research voordat u er eventueel aan begint. Op dit moment zullen vooral grotere bedrijven, die ook internationaal belangen hebben, beter hun interesse op Tumblr richten. Vooral met de snelle groei.

Toch zijn er, naast bedrijven met een grote fanbase, ook andere bedrijven die succesvol een Tumblr-campagne opzetten. Denny’s, bijvoorbeeld, is een klassieke Amerikaanse restaurantketen. Zij hebben hun Tumblr-fans niet gekregen om wat voor een bedrijf ze zijn, want daar gaat het niet om op Tumblr.  Daar gaat het allemaal om mensen betrekken bij jouw zaken, een bepaalde toon en vertrouwdheid opbouwen met het platform en zijn gebruikers. Deze restaurantketen volgt mensen en beantwoord hen, het maakt gebruik van recente onderwerpen en reblogt ook fan-posts. Degene die het Tumblr-account runnen lijken gewoon lol te hebben, en dat is misschien wel de sleutel.
Het is dus zeker mogelijk om als kleiner bedrijf succesvol te zijn in het micro-blogging zoals Tumblr het doet.

Vanuit het standpunt van een bedrijf is Tumblr vooral interessant omdat het gemakkelijk is om originele content te promoten. Blogs kunnen gemakkelijk worden aangepast aan een persoonlijke stijl, waarbij misschien wel in gedachten gehouden moet worden dat smalle pagina’s het meest populair zijn.
Advertenties zijn mogelijk binnen de eigen pagina, maar moeten voorzichtig worden behandelt op Tumblr. Er is geen betaald advertentie-service, en misschien helpt dat wel bij de populariteit van de site.
De kleine markt kan veel voordeel bieden, er is meer aandacht en minder competitie. Via Tumblr kun je bijvoorbeeld een nieuw product, service of merk lanceren om erkenning te oogsten in de kleinere gemeenschap voordat je de stap naar de grotere platforms zet met een al bestaande reputatie. Het kan dus een fijne test zijn op kleinere schaal, zien hoe de visuele content het doet in het publiek. Want Tumblr is en blijft vooral gefocust op die visuele factor. Van plaatjes tot zogenaamde gif-sets (geluidloze stukjes film van enkele seconden die constant doorlopen) en video.

Met de toenemende nadruk op visuele zaken in het internet als geheel makkelijk te merken in bijvoorbeeld de manier waarop visueel content op Facebook veel meer aandacht krijgt dan tekst, is Tumblr de massa al ver vooruit. Plaatjes zijn veel gemakkelijker toegankelijk te maken voor iedereen dan dat tekst dat is.
Toch kan het lastig zijn voor een bedrijf om goed door te krijgen hoe Tumblr kan werken voor hun merk. Grote websites, modebedrijven, bladen, TV-shows en/of –zenders en andere broadcast-media kunnen hun stijl en content het gemakkelijkste kwijt op de micro-blogging website.

Bedrijven die het beste doorhebben wat te doen op Tumblr zijn Coca-Cola, Land Rover, Disney Pixar, MTV, Sprite en Adidas.

Pinterest

Meer dan zelfs Tumblr heeft Pinterest een visuele instelling. In feite is het dus een soort prikbord. Men prikt vast wat men leuk vind, ‘pin it’ .

Anderen kunnen uw prikbord bekijken en andersom. Jammer aan Pinterest is dat het nog een eenrichtingsverkeer is, een visueel eenrichtingsverkeer. Men kan geen berichtjes over en weer sturen en dat is juist de kracht van de meeste social media.

Het grote pluspunt van dit platform is echter wel dat het er actief van alles aan gedaan wordt om bedrijven aan te trekken. Anders dan Tumblr heeft het een speciale functie om voor bedrijven een account te maken
Daarnaast heeft het een nieuwe look en nieuwe functies ontwikkeld, bijvoorbeeld dat, door op een

afbeelding te klikken, men bij de bron van een plaatje terechtkomt. Voor bedrijven is dat erg interessant, omdat zo’n functie meer verkeer naar hun website genereert.

Nog interessanter is een analytische tool van Pinterest zelf. Een bedrijf kan zijn eigen website verifiëren op Pinterest en daarmee volgen hoe veel mensen plaatjes van die website vastpinnen en terug klikken naar de website. Daarmee kunt u dus zien hoe de Pinners werken in relatie met uw eigenlijke website.
Vooral webshops hebben veel profijt van Pinterest, in feite geeft 43% van de pinners aan dat juist geplaatste pins aanzet tot engagement en uiteindelijk: verkoop. Dat is 19% meer dan Facebook met zijn 24%.

Ook Pinterest heeft een specifiek soort mindset nodig om te kunnen werken, maar zelfs in Nederland zijn er al bedrijven die goed bezig zijn op Pinterest. Vodafone, de KLM en Jumbo zijn er slechts een paar.

Samen

Tumblr en Pinterest hebben beiden hun eigen voor- en nadelen. Beiden focussen op visueel content, geen van beide heeft advertenties, beide maken gebruik van een reblog/repin systeem.
Maar Pinterest is meer marketing-vriendelijk en doet meer zijn best om bedrijven naar de website te krijgen. Zelfs al is Tumblr gekocht door Yahoo! (voor 1.1 miljard dollar), wat natuurlijk meer

belangstelling brengt, en ook meer aantrekkelijk voor bedrijven begint te worden. De magie van Tumblr ligt echter in hoe explosief het groeit. Een verdubbeling in groei binnen 6 maanden is niet niks, en de website lijkt niet te stoppen.

Alle twee de websites hebben een heel specifieke gebruiksaanwijzing die weliswaar door iedereen gebruikt kan worden, maar niet door iedereen even gemakkelijk. Nog meer dan Facebook of Twitter is er, vooral op Tumblr, engagement met de gemeenschap nodig. Maar in ruil daarvoor is er de kans in erg loyale fanbase te krijgen en op een van de meest effectieve manieren uw merk te laten zien.

Accepteer voorkeuren, statistieken cookies om deze video te bekijken.
Ondersteuning

Zoek en vind

Met onderstaande zoekveld kunt u door onze hele website heen zoeken.

Go!





Of

Domeinnaam registreren

Met onderstaande zoekveld kunt u de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren.

×

Inloggen Klantenportaal

Inzage in uw facturen, offerte's en lopende projecten.

×